معماری غلط در فوتبال ایران

به گزارش بلاگ پو، برای فوتبال راهکار ای نیست جز تعامل میان باشگاه ها، فدراسیون فوتبال و صداوسیما تا مسئله حق پخش حل گردد و فرایند انتقال امتیاز باشگاه ها به بخش خصوصی نیز به درستی و صحت انجام گیرد.

معماری غلط در فوتبال ایران

به گزارش خبرنگاران ،حمیدرضا عرب، مخالفت مدیرعامل باشگاه ذوب آهن با ورود دوربین های صدا و سیما به محل برگزاری این تیم مقابل پارس جم شاید درظاهر دلیلی جز قرارندادن پسوند ایران درمقابل نام ذوب آهن پس ازاعلام هم گروه های آسیایی نداشت اما ماجرا نشات گرفته از کم توجهی های این ارگان تاثیرگذار به فوتبال است. بدون شک اگر صداوسیما حق پخش تلوزیونی را همان گونه پرداخت می کرد که فوتبال انتظار دارد، باشگاه ذوب آهن اکنون با جرایم سنگینی ازسوی سازمان به واسطه ممانعت با ورود دوربین ها به استادیوم فولاد شهر، روبرو می شد اما بی میلی به پرداخت حقوق واقعی فوتبال موجب فزونی دریافت چالش ها شده است. مسئله حق پخش درسال های اخیر به حدی پیچیده به نظر می رسد که حتی برخلاف رویه سابق مبالغی از سوی صداوسیما به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای اخذ مجوز ورود به استادیوم ها پرداخت نشده است. با این حال فدراسیون فوتبال درلیگ هجدهم همواره با صداوسیما دراین راستا همکاری داشته تا یک سوی این ماجرا که بیننده های میلیونی هستند، از تماشای بازی های تیم های محبوب خود محروم نشوند.

بدون شک اگر عموم باشگاه های فوتبال ایران در زیرمجموعه شرکت های وابسته به دولت قرارنداشتند، شاید صداوسیما هیچ گاه تا قبل ازپرداخت حق پخش و توافق مالی با باشگاه ها اجازه حضور دراستادیوم ها را نمی یافت ونمی توانست برنامه های زنده فوتبالی را پوشش دهد اما از یک سو وقتی به ماهیت اغلب باشگاه ها درفوتبال ایران می نگریم به این باورمی رسیم که باشگاه ها درایران وابستگی عمیقی به دولت دارند و بدون حمایت آن ها قادر به ادامه حیات نیستند وشاید اصل از این جیب به آن جیب شدن سبب شده صداوسیما نیز تمایلی به جدی دریافت ماجرا از خود نشان ندهد.

این وضعیت گره های اصلی در انتقال باشگاه ها به بخش خصوصی هم هست و باید باور داشت مادامی که موضوع حق پخش حل نگردد، بخش خصوصی هم وارد باشگاه داری نخواهد شد و یا اگر هم چنین گردد، آنگاه اختلاف ها با صدا و سیما به نقطه اوج خواهد رسید به این دلیل که درچنین شرایطی لااقل باشگاه های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس که حمایت میلیونی مردم را پشت خود دارند، بدون دریافت حقوق چشمگیر خود حاضربه همکاری با صداوسیما نخواهند بود. درواقع چالشی که اخیرا میان باشگاه ذوب آهن و صدا و سیما به وجود آمد، بدون شک اگرباشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شوند، دروسعت بیشتر میان باشگاه های پرتماشاگروسازمان صداوسیما نیز تکرار خواهد شد وچه بسا این اختلاف آن قدرعمیق باشد که باشگاه ها به وسیله رسانه ها خود اقدام به پخش زنده بازی ها نمایند که دراین شرایط صدا و سیما نیز بیننده های میلیونی خود را از دست خواهند دارد.

درعصرجدید رسانه های ارتباط جمعی این فرصت به وجود آمده که به وسیله اینترنت و درکسرثانیه اخبار به شکل تصویری(فیلم و عکس) به بیرون منتشر گردد وبدیهی است اگرباشگاه ها خصوصی شوند واز تمایلی از سوی صداوسیما نبینند به این موضوع فکر نمایند. با این حال اما تجربه چندین ساله صداوسیما دراجراء وپخش چنین بازی هایی هیچ عقل سلیمی را به سمت کارگردانی و پخش خصوصی نمی بردو همان بهتر که صداوسیما با کوله باری از تجربه متولی این مهم باشد اما در چنین فضایی هم که اکنون حاکم است نه باشگاه ها به حقوق واقعی خود می رسند و نه اینکه فوتبال دروازه های تازه تری را پیش روی خود خواهد دید و ضروری است که متولیان هر سه طرف؛ یعنی فدراسیون فوتبال، باشگاه ها و سازمان صداو سیما برای پیشرفت و مهم تر از همه خصوصی شدن باشگاه ها دراین راستا با یکدیگر به تعامل واقعی و اصولی برسند.

1

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3053

به "معماری غلط در فوتبال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری غلط در فوتبال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید