جولان دولتی ها در نهادهای ظاهرا غیردولتی ورزش

به گزارش بلاگ پو، تعلیق فوتبال سالهاست ابزاری برای عبور برخی مدیران از قوانین کشور گردیده است و در این بین مسئولیت شهروندی، شفافیت در قوانین و حضور آدم های دولتی در نهادهای غیردولتی کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته است.

جولان دولتی ها در نهادهای ظاهرا غیردولتی ورزش

به گزارش خبرنگاران ، اکبر منتشلو ، مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال حرف جالبی می زند و نوعی چالش که نتیجه پایانی آن کاملا تعیین است را به رخ مدعیان می کشد. تاج می گوید: تشخیص دهند فدراسیون دولتی است، هیچ اصراری بر ماندن بازنشستگان نداریم. باید از آقای تاج به عنوان رییس فدراسیونی که باید هم نگران زمین ماندن کارها و پروژه هایش در فدراسیون فوتبال باشد، پرسید چه کسی مسئول این تشخیص است و اگر هم کسی پیدا گردد و تشخیص دهد که به فرض فدراسیون فوتبال نهادی دولتی است، چه نتیجه ای خواهد داشت؟

به طور حتم بهتر از هر کسی تاج می داند که این تشخیص و اعلام اینکه فدراسیون دولتی است، چه نتیجه ای دارد. آقای تاج که نگران ایجاد مسائل برای فوتبال است، آیا بهترین کار برای فرار فدراسیون فوتبال از قوانین کشور را بیان کردن مسئله ای حساس می داند؟ او در این باره می گوید: امروز می خواهم این را بگویم که اینجا بحث مهدی تاج و مهدی تاج ها نیست و مهم فوتبال کشور است. بر این اساس هرگز نباید اجازه دهیم که فوتبال ملی اسیر برخی مسائل گردد. آنچه من بیان می کنم این است که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در بحث قوانین تابعی از اساسنامه ای است که به تایید فیفا رسیده و در آن مجمع رکن رکین این نهاد مستقل غیردولتی است.

اما مسائل مهمی وجود دارد که حتی در برخی از انتقادهایی که از حضور بازنشستگان در پست های مختلف می گردد، نیز دیده نمی گردد. اول اینکه در صورتی که حتی فدراسیون فوتبال را کاملا غیردولتی تلقی کنیم، در حالی که همچنان شائبه های زیادی وجود دارد، آیا همه نهادهای غیردولتی از همه قوانین دولتی و کشوری آزاد هستند؟ آیا یک نهاد غیردولتی می تواند، از پرداخت مالیات به بهانه غیردولتی بودن سرباز بزند و البته مثال های بی شمار دیگر که نشان می دهد حتی نهادهای کاملا غیردولتی هم تابع برخی قوانین کشوری و دولتی هستند و صدالبته این موارد در کشورهای دیگر نیز به طور دقیق در حال انجام است.

اما مسئله دوم این است که آقای تاج مسئله جانبازی اش را مطرح می نماید و این نشان می دهد نه تنها آقای تاج، بلکه تقریباً همه کسانی که بعد از بازنشستگی دوباره به پست های مختلف بازگشتند، در کوشش هستند همچنان قوانین را نادیده گرفته و یا به هر طریق ممکن خود را نسبت به این قوانین مستثنی نمایند. مورد بعدی این است که آیا غیردولتی بودن برخی نهادها، به گفته آقای تاج مثل فدراسیون فوتبال، دولتی بودن مدیران را هم پوشش می دهند. به هر حال همه این مدیران روزی کارمندان دولت بودند و اکنون از دولت حقوق ماهیانه دریافت می نمایند. به همین دلیل است که جولان افراد دولتی در نهادهای دولتی و غیردولتی یکی از مسائل و موضوعات اصلی قوه مقننه در سالهای اخیر بوده است.

موضوع دیگری که نمی توان از کنار آن به راحتی عبور کرد این است که آیا همین مدیران از جمله آقای تاج از نیت و دلایل تصویب این قوانین از جمله قانون عدم بکارگیری بازنشستگان و مخصوصاً در شرایط کنونی کشور مطلع نیستند، که اینگونه به قول آقای تاج در طول یک دهه در فدراسیون فوتبال، به هر طریقی با این قوانین مبارزه گردیده است. آیا امروز جوانانی لایق، تحصیل نموده ، خوش فکر، باانگیزه و ... در کشور حضور ندارند که آقای تاج نگران به عقب برگشتن فوتبال ایران است؟

مسائلی که مطرح شد از یک سو مسئولیت شهروندی برای تک تک مدیرانی است که بهتر از هر کسی به شرایط کشور مخصوصاً در سالهای اخیر از لحاظ بیکاری افراد تحصیل نموده مطلع هستند و از طرف دیگر مسئولیتی برای قانون گذاران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است که با تصویب قوانین روشن، واضع و دقیق مانع از سوء استفاده و یا زیر پا گذاشته شدن قوانین توسط برخی افراد شوند. تفاسیری که از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سالهای گذشته وجود داشته، همواره مانع بزرگی برای اجرایی شدن این قانون بوده و متاسفانه همچنان ادامه دارد.

تعلیق فوتبال سالهاست ابزاری برای عبور برخی مدیران از قوانین کشور گردیده است و در این بین مسئولیت شهروندی، شفافیت در قوانین و حضور آدم های دولتی در نهادهای غیردولتی کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته است.

12- 2

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1629

به "جولان دولتی ها در نهادهای ظاهرا غیردولتی ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان دولتی ها در نهادهای ظاهرا غیردولتی ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید