سیستم پیشبینی زلزله

به گزارش بلاگ پو، سیستم هوش مصنوعی پیشبینی زلزله دانشگاه استنفورد که تحت رهبری مصطفی موسوی دانشمند ایرانی این دانشگاه توسعه یافته، با تشخیص فعالیت های لرزه ای قادر است وقوع زمین لرزه ها را پیش بینی کند.

سیستم پیشبینی زلزله

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد(Stanford) از روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی(AI) رونمایی نموده اند تا توانایی ما را در خواندن امواج لرزه ای افزایش داده و با این کار، درک ما از نحوه آغاز آنها و حتی چگونگی توقف آن ها را بهبود بخشند. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره این سیسیتم پیشبینی زلزله بخوانید.

مصطفی موسوی و گروهی از محققان دانشگاه استنفورد از هوش مصنوعی برای تمرکز بر میلیون ها تغییر کوچک و ظریف در پوسته زمین استفاده می نمایند. آن ها امیدوارند که این حرکات کوچک بتواند برای رمزگشایی علائم هشدار دهنده برای وقوع زمین لرزه های عظیم عمل کند.

این تیم چندین سیستم یادگیری ماشین برای شناسایی زلزله ایجاد نموده است. در این میان، سیستم موسوم به CRED وجود دارد که در سال 2019 ساخته شده و از الگوریتم های صدای محرک در سیستم های دستیار مجازی الهام گرفته شده است.

مقاله جدید جزئیات آخرین کوشش این تیم را ارائه می دهد؛ مدلی که زمین لرزه های بسیار کوچک را با سیگنال های ضعیف که معمولاً با روش های فعلی نادیده گرفته می شوند، تشخیص می دهد.

محققان سیستم جدید خود را Earthquake Transformer به معنای مبدل زلزله نامیده اند. سیستم پیشبینی از مکانیسم توجه برای پردازش مقادیر زیادی از داده ها و دریافت مهمترین عناصر آنها استفاده می نماید.

این تیم به منظور آزمایش مبدل زلزله، الگوریتم خود را بر روی داده هایی که شامل یک میلیون لرزه نگار دستی ثبت شده در دو دهه گذشته در سطح دنیا بود، به استثنای ژاپن آموزش داد. آنها سپس برای آزمایش، پنج هفته داده مداوم ثبت شده در ژاپن در زمان وقوع زمین لرزه 6.6 ریشتری توتوری و پس لرزه های آن از 20 سال پیش را انتخاب کردند.

این سیستم در طول آزمایش، 21 هزار و 92 رویداد را شناسایی و مکان یابی کرد که بیش از دو و نیم برابر تعداد زمین لرزه هایی است که با دستگاه های دستی شناسایی شده است. علاوه بر این، مبدل زلزله فقط از داده های 18 ایستگاه از 57 ایستگاهی که دانشمندان ژاپنی برای مطالعه استفاده می کردند، استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر مطلب پیش بینی وقوع زمین لرزه از چند روز قبل توسط برخی جانوران را بخوانید.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36488

به "سیستم پیشبینی زلزله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم پیشبینی زلزله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید